« Positieve emoties actief op de agenda»

Gepubliceerd op 18-12-2020

Zet emoties actief op de agenda

De dagen zijn korter en een lichte somberte kan de kop opsteken na deze prachtige, hete en vooral lange zomer. In plaats van te genieten van het buitenleven kluisteren we ons nu voor de buis, op de bank met een warme deken en een hete kop thee. Dat is knus en troostend maar wat als de passiviteit toeslaat en je niet meer weet wat je kan doen om dit te doorbreken? Gelukkig zijn er meerdere, makkelijker toepasbare manieren om positieve emoties op te wekken en om in positieve actie te komen.

Hieronder staan een aantal kleine interventies gebaseerd op zowel de positieve psychologie als de neurowetenschap, die ons een klein beetje beter kunnen laten voelen.

1.    In het (dag)licht
Elke dag de zon opzoeken, al is het maar even, doet al wonderen voor je serotonine aanmaak (Korb, 2017). Even naar buiten is ook goed als de zon niet schijnt. Licht is überhaupt fijn tijdens de donkere dagen. 

2.    Lekker bewegen buiten
Bewegen is goed voor je lijf en daarnaast krijgt je dopamine een boost waardoor je je wat prettiger voelt (Korb, 2017). Een blokje om, de trap vaker nemen, met de fiets naar het werk i.p.v.. de auto nemen alle vormen van bewegen tellen mee! 

3.  Schrijf iedere dag de drie positieve dingen op die je energie geven.


Positieve activiteiten op de agenda
De bovenstaande kleine opdrachtjes bedenk ik bij het ontbijt, Activiteiten waarvan ik weet dat ik er een goed gevoel aan over hou of waarbij ik me tevreden voel tijdens het uitvoeren van die activiteit Je gedachten en je gevoel zijn hierbij ook belangrijk, Voor mij is dat  wandelen en sporten en  vrienden uitnodigen om te komen eten. En we houden ons aan de corona regels. Je bewust worden wat de activiteiten die je blij maken en veel energie geven, Veel mensen kunnen nu vanwege de lock down niet met vakantie. De kleine dingen zijn ook belangrijk om van te genieten

Voor iedereen is dat anders het helpt om het op te schrijven.

.

 

Referenties Tijdschrift positieve pshychologie

Bannink, F. (2016). Positieve psychologie: De toepassingen. Amsterdam: Boom.

Frederickson, B.L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-    and- built theory of positive emotions. American Psychologist, 56, 218-226.

Korb, A. (2017). De opwaartse spiraal. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers.

Seligman, M.E.P., Steen, T.A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress:      Emperical validation of interventions. American Psychologist, 60(5), 410-421.

10

Over de auteur: Mo Landsman

wandelen-01608305501.jpg
relaxen-01608305587.jpg